Hvis du har din egen virksomhed er det ikke længere nok med lidt reklame i den lokale avis eller fjernsynet. Mange kunder kommer ikke til dig, fordi de har set en reklame på TV, men fordi de falder over din virksomheds hjemmeside på internettet.
For virkelig at tiltrække kunder er det derfor Google, som du skal til at stifte et bedre bekendtskab med. Det er nemlig gennem Googles søgemaskine, at mange kunder vil kunne finde frem til din virksomhed.
Adwords
For at blive fundet gennem Googles søgemaskine, kan du overveje at se nærmere på adwords. Adwords er de søgeord, som folk bruger, når de søger på Google. Det kunne for eksempel være ’skiudstyr’ eller ’harddisk’. Folk søger på bestemte ord for at finde frem til bestemte hjemmesider, der passer til søgeordets emne.
Dette hænger sammen med SEO, hvor du optimerer din hjemmeside ved at gøre dens design så brugervenligt som muligt og ved at bruge en masse links og ord, der kan få hjemmesiden til at stige i søgemaskinens resultater.
SEO er alt sammen noget, som du selv står for, og som du konstant er nødt til at vedligeholde, hvis du vil sikre dig en høj plads blandt søgeresultaterne. Adwords er til gengæld noget, som du kan betale for, og det giver dig nogle ekstra værktøjer.
Ved at betale Google – ligesom du ville betale en avis eller tv-kanal – kan du målrette din markedsføring og nå ud til helt bestemte målgrupper. Hvis du lærer at bruge adwords, kan der være mange penge at tjene i det lange løb.
Hjælp, hvad gør jeg?
Googles søgemaskine kan let virke overvældende, men der er altid hjælp at hente. Hvis du sidder og forsøger at sætte dig ind i alt det der med SEO og adwords, men det hele bare virker ekstremt uoverskueligt, findes der heldigvis kurser rundt omkring som kan hjælpe dig.
Ved at springe på et Google Adwords kursus kan du få hjælp til at navigerer Googles til tider skøre søgemaskine og dens mange algoritmer, samt finde frem til hvordan du målretter din markedsføring på internettet.
Der er mange forskellige kurser at vælge i mellem, så du skal først og fremmest finde ud af, hvilket kursus der passer til dine behov.
Hvis du for eksempel ønsker at målrette din markedsføring direkte mod kunder har du brug for et andet slags kursus, end hvis du forsøger at nå ud til andre virksomheder, eller hvis du forsøger at få folk ind på din webshop.
Derudover skal du selvfølgelig også starte på et kursus, der passer til dit niveau. Hvis du er helt nybegynder indenfor online markedsføring og adwords er det ikke et kursus for professionelle, som du skal hoppe ind på.
Endelig er det værd at overveje, hvor meget du har råd til. Der findes både gratis og betalte kurser om Adwords. Det kan virke fristende at vælge et gratis kursus, men husk på at der er en grund til at det ene kursus er gratis og det andet er betalt.